sunnuntai 23. maaliskuuta 2014

Perun parhaimmat, parte1: Cusco

Hola!

Yliopistolta oli 2,5 viikon loma ennen syyslukukauden alkamista. Halusin käyttää loman kunnolla, joten lähdin kahden meksikolaisen ystäväni Alejandran ja Danielan kanssa 13 päivän lomareissulle. Viimeinen virallinen koulupäivä oli 5.3. joten lähdimme matkaan heti seuraavana päivänä, eli torstaina 6. maaliskuuta. Aikataulu oli todella tiivis, jotta ehdimme nähdä ja kokea mahdollisimman paljon lyhyessä ajassa. Lisäksi etsimme aina edullisimmat tourit, bussit, ruokailupaikat, hostellit jne.

Reissumme alkoi Cuscosta, joka on yksi Perun tunnetuimmista ja suosituimmista kaupungeista. Olimme Cuscossa kolme päivää. Kaupungissa riittää nähtävää Andien-vuoriston ansioista. Joka tapauksessa säästimme aikaa ja suoritimme ensimmäisen välimatkamme lentokoneella, Peru on iso maa, kolme kertaa Suomen kokoinen. 6. maaliskuuta kello 6.50 lentokoneemme lähti Limasta Cuscoon. Matka kesti vain reilun tunnin ja olimme perillä noin 8.00. Koneessa istuin vanhemman perulaisen miehen vieressä ja juttelimme koko matkan. Hän ei ole ikinä käynyt Perun ulkopuolella ja hämmästeli kuinka paljon minä olen matkustellut lyhyen elämäni aikana. Miehellä on kaksi lasta ja vaimo. Hän lensi Cuscoon tavatakseen veljensä ja ilmeisesti hoitaakseen työasioitaan. Mies tiesi paljon maailman taloudesta ja uutisista, ja hän kertoi lukevansa paljon. Välillä oli hankala vastata kysymyksiin, kuten millainen on Euroopan taloustilanne tällä hetkellä.. Huhhuh :D Hän oli huvittunut, kun kerroin, että tulevaisuudessa aion matkustaa myös esim. Egyptiin tai Kiinaan. Hänelle se kuulemma olisi mahdotonta. Hän ei osannut puhua espanjan lisäksi kuin muutamia sanoja quetchua:ksi. Oli mielenkiintoista pohtia asioita erilaisista näkökulmista.

Cuscossa on selvästi paljon viileämpää kuin Limassa, onhan kaupunki kauempana päiväntasaajasta. Daniela asuu Limassa soluasunnossa neljän muun nuoren opiskelijan/työssäkäyvän kanssa. Yksi näistä neljästä, nimeltään Paola, on kotoisin Cuscosta ja saimme asua hänen vanhempiensa luona. Todella ystävällistä. Vanhemmat olivat todella mukavia ja saimme olla heidän asunnossaan kuin kotonamme. Paolan äiti keitti meille heti torstai-aamuna coca-teetä, sillä Cusco on noin 3400 metriä merenpinnasta. Lima on maksimissaan 1550 metriä merenpinnasta. Verrataan vielä Suomeen, jossa ainoastaan tuntureilla riittää korkeutta maksimissaan 1300 metriin. Cuscossa oli siis "hankalampi" hengittää, koska olimme selvästi korkeammalla. Minusta tuli siis kertaheitolla narkkari, koska nautin kokaa! En osaa sanoa, tekikö se mitään vaikutusta, oliko helpompi hengittää ohuempaa ilmaa!? Minähän en tykkää teestä, joten ei tämäkään tee mitään hyvää ollut, mutta kyllä sen juo, jos siitä vähänkään on apua.
Koka-teetä, kannussa näkyy kokan lehtiä.
Lepäsimme asunnolla hetken ja päivällä lähdimme syömään paikalliseen Chifaan. Valitsimme listalta kolme erilaista annosta ja jaoimme ne kolmeen osaan. Kanaa eri muodoissaan ja tietenkin riisin kera. Mangokastikkeella, limen kanssa ja yksi suolainen versio. Annosten nimiä en valitettavasti muista.
Kaikki annokset olivat todella herkullisia.
Yksi annos maksoi 12 solia eli noin 3,15€.

Lounaan jälkeen osallistuimme 3 tunnin mittaiselle opastetulle City-tourille, joka maksoi noin 6,50€. Kiersimme bussilla pääasiassa erilaisia muinaisraunioita kaupungin lähellä.
Kaikki mahdolliset vapaat tilat on rakennettu täyteen taloja/asumuksia. Taustalla näkyvät Andien vuorijonot.

Sacsayhuaman = "sexywoman" :D Tämän nähtävyyden nimi kuulosti näin turistina lausuttaessa hauskalta!

Minä, Alejandra ja Daniela ostimme samanlaiset sormukset reissumme kunniaksi, noin 2,50€/kpl Cuscon keskustan turistiliikkeistä. Tosin Daniela onnistui hukkaamaan omansa kahdessa päivässä.
Paikallisia asukkaita asuissaan näkyi joka puolella, ja pientä korvausta vastaan sai poseerata laamojen kanssa.
Alejandra ja Daniela, paikassa Tambomachay.
Seuraavana päivänä eli perjantaina 7. maaliskuuta osallistuimme pidemmälle tourille: Tour de Sacred Valley = Kiertue Pyhässä Laaksossa, joka maksoi noin 18€ ja siihen sisältyi myöskin buffet. Tour alkoi 9.00 ja päättyi noin 20.00. Aamulla emme kerenneet syödä aamupalaa asunnolla, ja Paolan äiti olikin paistanut meille pannukakkuja aamiaiseksi. Miten mahtavaa, en varmaan ikinä ole saanut aamupalaksi pannukakkuja, herkullista!!

Kiertuebussissa vierailee matkan aikana paikallisia, jotka myyvät omia käsitöitään, kirjojaan, syötävää yms. Saimmekin maistaa tilkan anis-viinaa bussissa. Virkistävää :D en kuitenkaan ostanut pulloa.
Todella kauniita maisemia paikassa Pisac.
Pisac.
Pisac with Daniela.
Ostimme imeskeltäviä koka-karkkeja/pastilleja. Ja jos epäilette, niin vastaus on EI, en ole tullut riippuvaiseksi huumeista! :D

Turistikojuja Pisac:issa.
Ollantaytambo.

Ollantaytambossa kierrellessämme juttelimme mm. kahden nuoren argentiinalaisen turistin kanssa. Kerroin matkustavani Argentiinaan opintojeni päätyttyä Limassa. Nuori mies oli todella ystävällinen ja lupasi auttaa, jos tarvitsen esimerkiksi vinkkejä nähtävyyksistä yms. Argentiinassa.
Toisen päivän tourin viimeinen "kaupunki": Chinchero.
Paikallinen nainen näytti, miten lankaa värjätään luonnosta saatavilla aineilla.

Toinen Alejandra saapui lauantai-aamuna Cuscoon. Hän oli edellisenä päivänä lentänyt Meksikosta Limaan ja sieltä sitten Cuscoon. Alejandra on siis Danielan kaveri, joka reissaa kanssamme viikon mittaisen lomansa verran.

Lauantaina 8.3. saimme nauttia oikein kunnon aamiaisen Paolan vanhempien luona. Tarjolla oli perulaisia tamaleja, eli maissista valmistettuja "kääröjä", sekä suolaisena että makeana versiona. Leipää, levitettä, makkaraa, avokado-salaattia, kaakaota, kahvia, appelsiinimehua, juustoa. Ahh, mitä luksusta! Tämä on ensimmäinen kunnon aamiainen minulle täällä Perussa, ja olen sentään asunut tähän mennessä yli kaksi kuukautta maassa. Normaalisti Limassa saamme vain yhden leivän levitteellä, sekä tuoremehua ja kahvia/kaakaota.
Daniela, Paolan vanhemmat (joiden luona saimme asua) Alejandra ja toinen Alejandra.
Inti Killa -niminen käsityökeskus turisteille, Cuscon keskustassa. Olimme täällä yhtenä päivänä 3 tuntia, huhhuh!

Ostin suurimman osan ostoksistani Inti Killasta. Aina täytyy muistaa tingata ja esittää vaikeaa asiakasta, kuten ulkomailla yleensäkin paikallisilta ostettaessa. Ostin mm. sormikkaat noin 1,30€.
Plaza de Armas Cuscossa = tori, kaupungin keskusta.

Jokaisessa kaupungissa on oma Plaza de Armaksensa. Kaikki ne ovat jollain tavalla samanlaisia: on kirkko, suihkulähde, mukulakivikadut ja historiallisia rakennuksia keskuspuiston ympärillä.
Alejandra, Alejandra, minä ja Daniela poseeraamme perulaiset pipot (chullo:t) päässä.

Kuten kuvasta näkee, pipoja löytyy erilaisia kuoseja, kokoja, värejä, tyylejä, käännettäviä jne. jne. Niitä myydään ihan joka puolella. Keskimmäinen Alejandra innostui ja osti pipoja varmaan viisi erilaista, tuliaisiksi.
Kolme päivää Cuscossa olivat todella mielenkiintoisia ja täynnä ohjelmaa. Rentoutumiseen ei taida jäädä meidän reissullamme aikaa. Onneksi matkan jälkeen minulla on noin viisi päivää vapaata (relaamiseen), ennen kuin koulu alkaa.

Seuraavaksi suuntaamme ehkä matkan tärkeimpään kohteeseemme: Machu Picchulle. Siihen asti, adios!